www.danielreuss.com contactgegevens lijst met cd-opnames lijst van komende concerten achtergrondinformatie U zit nu in het Nederlandstalige gedeelte van de website. Klik op 'E' voor de Engelse versie. Click here for the english version of this website.
recensies etc.



Press/Pers

CD Solomon (Händel) (RIAS Kammerchor) and Akademie für Alte Musik


Classical CD of the year
A thrilling performance of Handel's sumptuous masterpiece, responsive to the work's opulence and its sensuous lyricism. Led by Sarah Connolly in the title role, the cast could scarcely be bettered today.
RW, Daily Telegraph, December 2007


Well, it's happened again--another reference-recording shake-up. This new Solomon from Daniel Reuss, the RIAS Kammerchor, and Akademie für Alte Musik Berlin is now the one to own, and unless you're a collector of these things, the only one you'll need.
[...] so dynamic and vibrant, so present and powerful that you can't help but be swept up in the sheer glory and grandeur of one of Handel's greatest scores. [...]
All the while, Daniel Reuss shows his affinity for this score by his absolutely "right" management of tempo and flow, of rhythmic cadence, of sonority and dynamic gradation. [...]
This is one of those recordings that from the opening moments assures you that you won't be going anywhere--it's that good, it's that compelling, and it's absolutely essential.
Artistic Quality: 10, Sound Quality: 10
Classics Today, David Vernier, November 2007
Read complete review at: Classics Today



Gramophone Editors Choice December 2007
As he has proved in some notable Stravinsky recordings, Daniel Reuss is a stunning choral conductor. In Handelian mode, he finds a similar vitality. [...] Reuss is responsive alike to the oratorio�s ceremonial splendour and its fragrant pastoral tinta. The vitality and refinement of the Berlin Choir is always compelling. With terrific controlled raucousness from antiphonal wind and brass, the opening chorus of Act 2 is as elementary thrilling as it should be. [...] Where the earlier recordings each have at least one unsatisfactory soloist, Reusss solo line-up could hardly be bettered. [...] if you want this magnificent work complete, McCreesh's is the version to go for, while for consistently glorious Handel singing the new Harmonia Mundi recording, impressively directed by Reuss, takes the palm.
Gramophone, Richard Wigmore, December 2007


Soloists (...) give outstanding performances as does the choir and orchestra under the brilliant direction of Daniel Reuss. One of the recordings of the year
Readings, Melbourne, november 2007

Bei souveränen Umgang mit dem Tempi (...) reiht er die Takte aneinander, als ziehe er immer neue Tücher aus dem Zylinder: ein (Chor)Dirigent als Zauberer, der das Beste des Gesanges, den grossen Atem, auf die Phrasen des gesamten Ensemble zu übertragen imstande ist.
Frankfurter Allgemeine, februari 2008

An solchen Passagen kann man sich am Rias-Kammerchor in der neuen Aufnahme unter Daniel Reuss nicht satthören.
Zeit online dec 2007 Wolfram Goertz


Een dubbel-cd van ongekende kwaliteit.
Nederlands Dagblad, juli 2008

****
Iedereen moet deze cd meteen gaan kopen [...] want de opname is van een torenhoog niveau. Met solisten als Sarah Connolly, Carolyn Sampson en de bas David Wilson-Johnson zijn ook de aria's in zeer goede handen, maar het zijn toch het koor en het orkest die hier de show stelen. Het RIAS Kammerchor zingt [...] onder leiding van Reuss magistraal - transparant, en met hart en ziel.
Het Parool, Erik Voermans, december 2007


With his combustible period orchestra (including aptly raucous brass) and superbly responsive choir, Reuss does full justice to the work's pageantry, and distils a drowsy nocturnal enchantment in the "Nightingale" chorus.
[...] Where Reuss scores decisively over the competition - Gardiner and Paul McCreesh (Archiv) - is in his soloists, a Handel team it would be hard to better today. A thrilling performance of one the most opulent masterpieces of the Baroque.
Telegraph.co.uk, Richard Wigmore


De Nederlandse dirigent Daniel Reuss maakte met zijn verzorgd en expressief zingende Rias Kammerchor en de lekker fris spelende Akademie für Alte Musik, beiden uit Berlijn, een schitterende opname.
Leidsch Dagblad, Hans Visser, December 2007

Er zijn belangwekkende opnamen van het oratorium Solomon, maar deze productie scoort het hoogst als het gaat om koorzang. Die is fantastisch. Daniel Reuss inspireert het befaamde Rias Kammerchor tot topprestaties.
De Gelderlander, Maarten Jan Dongelmans, februari 2008

Het wordt dus moeilijk kiezen tussen de drie bestaande uitgaven, temeer daar ze opnametechnisch niet voor elkaar onderdoen. Gardiner en McCreesh geven elkaar weinig toe, want bij geen van beiden vallen zwakke plekken aan te wijzen, noch vocaal, noch instrumentaal. En toch... voor zover nog mogelijk worden ze nu door Daniel Reuss overtroffen. Deze Solomon bezit alle goede eigenschappen van de beide andere opnamen, en heeft naar mijn smaak nog net dat ondefinieerbare méér: noem het affiniteit, noem het warmte, noem het ontroering. Juist door de sterke concurrentie kan ik zeggen: voor mij is dit de definitieve Solomon.
Audio-Muziek, Gerard Scheltens, December 2007

Deze Solomon is een samenkomst van ideale omstandigheden. Het blijft helaas bij deze ene keer, want uit het ijzersterke trio Rias-Akamus-Reuss is de laatste definitief verdwenen nu hij in Estland aan het werk is gegaan. Met zijn eigen Cappella Amsterdam liet Daniel Reuss onlangs nog horen dat Händel hem op het lijf is geschreven. Hij toont zich een meester van structuren, zowel koor als orkest blijven glashelder in de fuga's, ondertussen dankbaar alle muzikale kansen grijpend. Tijdschrift Oude Muziek 2007-4